کنترل ناب های الکترونیکی نصب شده روی گیتار می توانند عملکردهای زیادی داشته باشند، بنابراین شناخت آن ها در جهت اعمال تغییرات و تولید صدای دلخواه ما اهمیت زیادی دارد.
ناب های روی گیتار الکتریک از ولوم و تن تا کیل و فاز سوئیچ و سلکتور، سیگنال خروجی شما را کنترل می کنند. شما نیاز دارید تا تنظیمات درستی برای سبک نوازندگی خود داشته باشید. در برخی موارد خاص، برای اینکه صدا تا حد ممکن دست نخورده باشد گیتارها بدون ولوم و المان های واسط سیمکشی می شوند.
کنترل ها روی گیتار الکتریک چه کار می کنند؟ به طور کلی سه کنترل روی یک گیتار الکتریک وجود دارد که یک “سلکتور” یا “سوئیچ پیکاپ” برای تغییر و ترکیب صدا بین پیکاپ نک و بریج، یک “مستر ولوم” برای تنظیم صدای خروجی و یک “تُن ولوم” برای تنظیم خروجی فرکانس را شامل می شود.
ولوم گیتار …
ناب های مربوط به ولوم، میزان خروجی یک یا همه ی پیکاپ ها را کنترل می کنند.
تن گیتار …
اکثر گیتارها حداقل یک ناب تن دارند (راهی برای فیلتر کردن و تنظیم فرکانس خروجی). تن برای گیتار، عملکردی مشابه به تنظیم تن در رادیو، استریو و چیزهای دیگری که مشاهده کرده اید ارائه می دهد و عموما ابزاری برای تنظیم میزان عبور فرکانس های بالاتر به خروجی است. چرخاندن ناب «به عقب» فرکانسهای بالاتر را کاهش میدهد و در در نتیجه میتواند به کمتر شدن تریبل «شفافیت» کمک کند.
برای مثال استایل های زیر طرح های کلی نصب شده روی گیتارهای الکتریک را نشان می دهد.
EVHStriped Seriesمستر ولوم
SolarA 2مستر ولوممستر تن
GibsonLes paul Standardدو ناب ولوم و دو ناب تنولوم بریجولوم نکتن بریجتن نک
Fender Player PlusStratocasterیک ناب ولوم و دو ناب تنمستر ولومتن نکتن میانی
همانطور که در طراحی Fender می بینید، هر ناب مربوط به تن به صورت مجزا به عنوان یک فیلتر خروجی، پیکاپ های میانی و نک را کنترل می کند در حالی که ناب مربوط به ولوم، میزان خروجی کلی صدا را برای تمامی پیکاپ هاکنترل می کند (مستر ولوم).
علاقمندان به Les Paul، طراحی دو ناب ولوم و دو ناب تن را که به صورت زوج های مجزا برای هر پیکاپ در نظر گرفته شده، کمی انعطاف پذیرتر می دانند.
به عنوان یک مثالی از تنظیمات شخصیام باید بگویم که گیتار من ناب تن ندارد، در عوض، نابی دارم که میزان تبدیل هامباکرها به سینگل کویل را کنترل میکند(کویل اسپلیت). معمولا با استفاده از سینگل کویل ها ریف نوازی و باهامباکرها سولو نوازی می کنم.
همچنین، این کنترلها را برای هر پیکاپ مجزا کردهام، بنابراین می توانم روی پیکاپ بریج خود برای سولو نوازی از هامباکر کامل و با تغییر ولوم و تبدیل آن به سینگل – به اندازه دلخواه – خروجی دلخواهم را برای ریف نوازی داشته باشم. علاوه بر این، اگر مانند “باکت هد” افسانهای میخواهید جلوهای دیوانه کننده ای اسلایسی شدن صدا را هم داشته باشید، باید یک «کیل سوئیچ» نصب کنید.
موارد متنوع و متعددی از ولوم ها و نحوه عملکرد آن ها را در مقالات بعدی به شما معرفی خواهم کرد.
Add comment
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.